Programowanie systemów wbudowanych – sw 30
Szkolenie organizowane jest przez Uniwersytet Zielonogórski, w którym mogą wziąć udział dorośli. Program szkolenia – wersja wstępna
Program szkolenia wersja wstępna
Kod szkolenia | SW_30 |
Nazwa szkolenia | Programowanie systemów wbudowanych |
Organizator szkolenia | Uniwersytet Zielonogórski |
Cele szkolenia | Wzrost kompetencji cyfrowych oraz zielonych w obszarze systemów wbudowanych. |
Wymagania wstępne | Uczestnik szkolenia ma wiedzę podstawową z programowania |
Adresaci szkolenia | Osoby dorosłe |
Forma Realizacji Szkolenia | Stacjonarna z wykorzystaniem sprzętu laboratoryjnego: komputery PC z oprogramowaniem (np. Arduino IDE) oraz mikrokomputery np. Arduino lub Zestaw z Raspberry Pi 4B WiFi 4GB RAM |
Metody szkoleniowe | Wykład konwencjonalny Ćwiczenia laboratoryjne |
Wymiar godzin | Liczba godzin dydaktycznych: 30 jedna jednostka dydaktyczna (godzina szkoleniowa) ma wymiar czasowy 45 minut |
Zakres merytoryczny szkolenia
- Wprowadzenie do systemów wbudowanych, rodzaje i zastosowanie systemów wbudowanych
- Znaczenie systemów wbudowanych w różnych dziedzinach
- Przykłady zastosowań systemów wbudowanych w nowoczesnych technologiach
- Środowisko deweloperskie w zakresie systemów wbudowanych
- Architektura systemów wbudowanych
- Zaawansowane zagadnienia architektury mikroprocesorów i systemów wbudowanych
- Hierarchia pamięci i optymalizacja dostępu do danych
- Interfejsy, protokoły w systemach wbudowanych
- Zaawansowane techniki komunikacji między urządzeniami
- Protokoły specyficzne dla zaawansowanych zastosowań
- Magistrale równoległe i szeregowe
- Charakterystyka magistral równoległych (np. PCI Express) i szeregowych (np. I2C, SPI)
- Porównanie wydajności i zastosowań różnych magistral
- Komunikacja z wieloma czujnikami na jednej magistrali cyfrowej
- Implementacja multipleksacji i demultipleksacji
- Strategie zarządzania ruchem na magistrali
- Integracja z sensorami i aktuatorami
- Programowanie zaawansowanych komponentów (np. kamera)
- Systemy wbudowane jako element Internetu Rzeczy
- Systemy operacyjne na przykładzie Raspberry Pi OS
- Współpraca urządzeń w sieci komputerowej
Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:
- Zapoznanie ze środowiskiem deweloperskim
- Implementacja podstawowych algorytmów, zapoznanie z szkieletem oprogramowania
- Komunikacja na przykładzie interfejsu szeregowego
- Integracja z przetwornikami cyfrowymi
- Integracja z czujnikami analogowymi / cyfrowymi, np. czujniki temperatury i wigotności
- Integracja z elementami wyjściowymi, aktuatorami
- Implementacja algorytmów sterowania na podstawie różnych sensorów i akturatorów
- Sterowanie PWM
- Komunikacja w sieci komputerowej
Podział na bloki godzinowe
Wskazać zakres merytoryczny w podziale na bloki 5 godzinne i na bloki 7/8 godzin. Należy wskazań inne uwarunkowania związane z podziałem na bloki (jeśli występują).
Wyposażenie
Komputer SBC z wyposażeniem w postaci: modułów połączeniowych (prototypowych) jak płytki stykowe, okablowania do połączeń, czujniki cyfrowe i/lub analogowe, wyświetlacze, silniki (np. krokowe, serwonapędy itp.)
Kompetencje cyfrowe
Ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi
(posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko.
utrzymywać systemy sterujące nawadnianiem – potrafi zaprojektować i zaimplementować (zaprogramować) prosty system sterowania nawadnianiem
Materiały pomocnicze dla uczestników
Forma elektroniczna materiałów zawiera:
- Materiały teoretyczne – w formie prezentacji
- Materiały praktyczne
- Instrukcje ćwiczeniowe
- Przykładowe kody źródłowe do instrukcji
- Rozwiązania zadań w postaci kodów źródłowych
Materiały elektroniczne w postaci: plików PDF – w zakresie instrukcji ćwiczeniowych oraz materiałów teoretycznych, pliki tekstowe (kody źródłowe) dla instrukcji ćwiczeniowych oraz rozwiązania
Forma sprawdzania wiedzy
Bilans kompetencji realizowany w formie testu jednokrotnego wyboru.
Informacje dodatkowe
Zielone” kompetencje:
- przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych); •instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu we właściwych miejscach);
- ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko)
Kompetencje cyfrowe:- wiedza/ zagadnienia dot. sieci komp. i ich zastosowanie. Kompetencje-obszary DOGCOMP: 5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych 5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów 5.3 Twórcze wykorzystywanie technologii cyfrowych obszar DIGCOMP 3.4
Każde z szkoleń zaproponowanych w BCU obejmuje również umiejętności cyfrowe oraz
„zielone” zielone (związane z tzw. zieloną transformacją)
„Zielone” kompetencje:
- przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w sposób ciągły w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych);
- instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu, takie jak papier tekturowy, szklane butelki i odzież we właściwych miejscach);
- ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko.
– przestrzeganie przepisów prawa i norm w zakresie ochrony środowiska oceniać wpływ osobistych zachowań na środowisko zasady bezpieczeństwa ICT) kompetencje cyfrowe:
- wiedza i umiejętności dot. wykorzystania systemów mikrokomputerowych do sterowania urządzeniami, obiektami i procesami umiejętności programowania wybranych typów sterowników oraz wykorzystanie systemów uruchomieniowych mikrokontrolerów w celu tworzenia efektywnych aplikacji
- znajomość zagadnień– podstawy teorii sterowania i regulacji
- znajomość zagadnień dot. wykorzystania komputera w charakterze urządzenia sterującego, czyli komputerowych systemów sterowania
- znajomość podstawowych wiadomości z zakresu oprogramowania komputerowych systemów sterowania znajomość zasad projektowania niezawodnych, komputerowych systemów sterujących zgodnych z normami europejskim znajomość możliwości zastosowań systemów wbudowanych kompetencje DIGCOMP: 3.4
Programowanie:
- planowanie i opracowanie instrukcji (założeń) do systemu komputerowego
- rozwiązanie problemu lub wykonanie zadania za pomocą systemu komputerowego
uwzględnić: Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych https://www.digcomp.pl/
uwzględnić: Załącznik 4. Wykaz przykładowych zielonych umiejętności, opracowany przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO w ramach Konkursu Utworzenie i wsparcie
funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs) – konkurs uzupełniając