Programowanie systemów wbudowanych – sw 30

Szkolenie organizowane jest przez Uniwersytet Zielonogórski, w którym mogą wziąć udział dorośli. Program szkolenia – wersja wstępna

Program szkolenia wersja wstępna

Kod szkoleniaSW_30
Nazwa szkoleniaProgramowanie systemów wbudowanych
Organizator szkoleniaUniwersytet Zielonogórski
Cele szkoleniaWzrost kompetencji cyfrowych oraz zielonych w obszarze systemów wbudowanych. 
Wymagania wstępneUczestnik szkolenia ma wiedzę podstawową z programowania
Adresaci szkoleniaOsoby dorosłe
Forma Realizacji SzkoleniaStacjonarna z wykorzystaniem sprzętu laboratoryjnego: komputery PC z oprogramowaniem (np. Arduino IDE) oraz mikrokomputery np. Arduino lub Zestaw z Raspberry Pi 4B WiFi 4GB RAM 
Metody szkolenioweWykład konwencjonalny
Ćwiczenia laboratoryjne
Wymiar godzinLiczba godzin dydaktycznych: 30
jedna jednostka dydaktyczna (godzina szkoleniowa) ma wymiar czasowy 45 minut

Zakres merytoryczny szkolenia

  1. Wprowadzenie do systemów wbudowanych, rodzaje i zastosowanie systemów wbudowanych
  • Znaczenie systemów wbudowanych w różnych dziedzinach
  • Przykłady zastosowań systemów wbudowanych w nowoczesnych technologiach
  1. Środowisko deweloperskie w zakresie systemów wbudowanych
  2. Architektura systemów wbudowanych
  • Zaawansowane zagadnienia architektury mikroprocesorów i systemów wbudowanych
  • Hierarchia pamięci i optymalizacja dostępu do danych
  1. Interfejsy, protokoły w systemach wbudowanych
  • Zaawansowane techniki komunikacji między urządzeniami
  • Protokoły specyficzne dla zaawansowanych zastosowań
  1. Magistrale równoległe i szeregowe
  • Charakterystyka magistral równoległych (np. PCI Express) i szeregowych (np. I2C, SPI)
  • Porównanie wydajności i zastosowań różnych magistral
  1. Komunikacja z wieloma czujnikami na jednej magistrali cyfrowej
  • Implementacja multipleksacji i demultipleksacji
  • Strategie zarządzania ruchem na magistrali
  1. Integracja z sensorami i aktuatorami
  2. Programowanie zaawansowanych komponentów (np. kamera)
  3. Systemy wbudowane jako element Internetu Rzeczy
  4. Systemy operacyjne na przykładzie Raspberry Pi OS
  5. Współpraca urządzeń w sieci komputerowej

Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:

  1. Zapoznanie ze środowiskiem deweloperskim
  2. Implementacja podstawowych algorytmów, zapoznanie z szkieletem oprogramowania
  3. Komunikacja na przykładzie interfejsu szeregowego
  4. Integracja z przetwornikami cyfrowymi
  5. Integracja z czujnikami analogowymi / cyfrowymi, np. czujniki temperatury i wigotności
  6. Integracja z elementami wyjściowymi, aktuatorami
  7. Implementacja algorytmów sterowania na podstawie różnych sensorów i akturatorów
  8. Sterowanie PWM
  9. Komunikacja w sieci komputerowej

Podział na bloki godzinowe

Wskazać zakres merytoryczny w podziale na bloki 5 godzinne i na bloki 7/8 godzin. Należy wskazań inne uwarunkowania związane z podziałem na bloki (jeśli występują). 

Wyposażenie

Komputer SBC z wyposażeniem w postaci: modułów połączeniowych (prototypowych) jak płytki stykowe, okablowania do połączeń, czujniki cyfrowe i/lub analogowe, wyświetlacze, silniki (np. krokowe, serwonapędy itp.)

Kompetencje cyfrowe

Ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi

(posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko.

utrzymywać systemy sterujące nawadnianiem – potrafi zaprojektować i zaimplementować (zaprogramować) prosty system sterowania nawadnianiem

Materiały pomocnicze dla uczestników

Forma elektroniczna materiałów zawiera:

  • Materiały teoretyczne – w formie prezentacji
  • Materiały praktyczne 
    • Instrukcje ćwiczeniowe 
    • Przykładowe kody źródłowe do instrukcji
    • Rozwiązania zadań w postaci kodów źródłowych

Materiały elektroniczne w postaci: plików PDF – w zakresie instrukcji ćwiczeniowych oraz materiałów teoretycznych, pliki tekstowe (kody źródłowe) dla instrukcji ćwiczeniowych oraz rozwiązania 

Forma sprawdzania wiedzy

Bilans kompetencji realizowany w formie testu jednokrotnego wyboru. 

Informacje dodatkowe

Zielone” kompetencje:

  • przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych); •instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu we właściwych miejscach);
  • ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko)

Kompetencje cyfrowe:- wiedza/ zagadnienia dot. sieci komp. i ich zastosowanie. Kompetencje-obszary DOGCOMP: 5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych 5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów 5.3 Twórcze wykorzystywanie technologii cyfrowych obszar DIGCOMP 3.4

Każde z szkoleń zaproponowanych w BCU obejmuje również umiejętności cyfrowe oraz

„zielone” zielone (związane z tzw. zieloną transformacją)

„Zielone” kompetencje:

  • przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w sposób ciągły w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych);
  • instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu, takie jak papier tekturowy, szklane butelki i odzież we właściwych miejscach);
  • ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko.

 – przestrzeganie przepisów prawa i norm w zakresie ochrony środowiska oceniać wpływ osobistych zachowań na środowisko zasady bezpieczeństwa ICT) kompetencje cyfrowe:

  • wiedza i umiejętności dot. wykorzystania systemów mikrokomputerowych do sterowania urządzeniami, obiektami i procesami umiejętności programowania wybranych typów sterowników oraz wykorzystanie systemów uruchomieniowych mikrokontrolerów w celu tworzenia efektywnych aplikacji
  • znajomość zagadnień– podstawy teorii sterowania i regulacji
  • znajomość zagadnień dot. wykorzystania komputera w charakterze urządzenia sterującego, czyli komputerowych systemów sterowania
  • znajomość podstawowych wiadomości z zakresu oprogramowania komputerowych systemów sterowania znajomość zasad projektowania niezawodnych, komputerowych systemów sterujących zgodnych z normami europejskim znajomość możliwości zastosowań systemów wbudowanych kompetencje DIGCOMP: 3.4

Programowanie:

  • planowanie i opracowanie instrukcji (założeń) do systemu komputerowego
  • rozwiązanie problemu lub wykonanie zadania za pomocą systemu komputerowego

uwzględnić:  Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych https://www.digcomp.pl/

uwzględnić: Załącznik 4. Wykaz przykładowych zielonych umiejętności, opracowany przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO w ramach Konkursu Utworzenie i wsparcie

funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs) – konkurs uzupełniając

Zainteresowany?
Zapisz się na szkolenie!

    Wyślij wiadomość