Programowanie systemów wbudowanych – sw 15

Szkolenie organizowane jest przez Uniwersytet Zielonogórski, w którym mogą wziąć udział zarówno uczniowie jak i studenci.

Program Szkolenia – wersja wstępna

Kod SzkoleniaSW_15
Nazwa Szkolenia
Programowanie systemów wbudowanych

Organizator Szkolenia

Uniwersytet Zielonogórski

Cele Szkolenia

Wzrost kompetencji cyfrowych oraz zielonych w obszarze systemów wbudowanych. 

Wymagania wstępne

Uczestnik szkolenia ma wiedzę podstawową z programowania

Adresaci szkolenia

Uczniowie i studenci

Forma Realizacji Szkolenia

Stacjonarna z wykorzystaniem sprzętu laboratoryjnego: komputery PC z oprogramowaniem (np. Arduino IDE) oraz mikrokomputery np. Arduino, Arduino Education Starter Kit AKX00023

Metody Szkoleniowe

Wykład konwencjonalny
Ćwiczenia laboratoryjne

Wymiar Godzin

Liczba godzin dydaktycznych: 15
jedna jednostka dydaktyczna (godzina szkoleniowa) ma wymiar czasowy 45 minut

Zakres merytoryczny szkolenia

  1. Wprowadzenie do systemów wbudowanych, rodzaje i zastosowanie systemów wbudowanych
  • Definicja systemów wbudowanych
  • Przykłady zastosowań: elektronika konsumencka, samochody, sprzęt medyczny, urządzenia IoT
  • Charakterystyczne cechy systemów wbudowanych: specjalizacja, niezawodność, czas rzeczywisty
  1. Środowisko deweloperskie w zakresie systemów wbudowanych
  • Rodzaje narzędzi programistycznych
  • Konfiguracja środowiska programistycznego
  • Debugowanie i testowanie aplikacji wbudowanych
  1. Architektura systemów wbudowanych
  • Procesory mikrokontrolerów i mikroprocesorów
  • Hierarchia pamięci w systemach wbudowanych
  • Architektury jednoprocesorowe i wieloprocesorowe
  1. Interfejsy, protokoły w systemach wbudowanych 
  • rodzaje interfejsów: UART, SPI, I2C
  • Protokoły komunikacyjne: MQTT, CoAP, HTTP
  • Zastosowanie interfejsów i protokołów w praktyce
  1. Integracja z sensorami i aktuatorami
  • Typy sensorów: czujniki temperatury, akcelerometry, czujniki światła
  • Rodzaje aktuatorów: silniki, diody LED, głośniki
  • Programowanie obsługi sensorów i aktuatorów
  1. Systemy wbudowane w Internecie Rzeczy
  • Pojęcie Internetu Rzeczy (IoT)
  • Komunikacja między urządzeniami IoT
  • Bezpieczeństwo i prywatność w systemach IoT

Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:

  1. Zapoznanie ze środowiskiem deweloperskim
  • Instalacja i konfiguracja narzędzi programistycznych
  • Tworzenie projektu i struktury plików
  • Narzędzia środowiska deweloperskiego, kompilowanie programów
  1. Implementacja podstawowych algorytmów, zapoznanie z szkieletem oprogramowania
  • Tworzenie prostych programów sterujących
  • Korzystanie z bibliotek i modułów
  1. Komunikacja na przykładzie interfejsu szeregowego
  • Programowanie komunikacji UART
  • Przesyłanie danych między urządzeniami
  1. Integracja z przetwornikami cyfrowymi
  • Obsługa konwersji analogowo-cyfrowej (ADC)
  • Przetwarzanie i interpretacja danych pomiarowych
  1. Integracja z czujnikami analogowymi / cyfrowymi
  • Programowanie obsługi różnych rodzajów czujników
  • Kalibracja i filtrowanie danych z czujników
  1. Integracja z elementami wyjściowymi, aktuatorami
  • Sterowanie silnikami, diodami LED, głośnikami
  • Reakcja na zmiany warunków środowiskowych
  1. Implementacja prostych algorytmów sterowania
  2. Programowanie obsługi różnych rodzajów czujników

Podział na bloki godzinowe

Wskazać zakres merytoryczny w podziale na bloki 5 godzinne i na bloki 7/8 godzin. Należy wskazań inne uwarunkowania związane z podziałem na bloki (jeśli występują). 

Wyposażenie

Komputer SBC z wyposażeniem w postaci: modułów połączeniowych (prototypowych) jak płytki stykowe, okablowania do połączeń, czujniki cyfrowe i/lub analogowe, wyświetlacze, silniki (np. krokowe, serwonapędy itp.)

Kompetencje cyfrowe

  • wiedza i umiejętności dot. wykorzystania systemów mikrokomputerowych do sterowania urządzeniami, obiektami i procesami umiejętności programowania wybranych typów sterowników oraz wykorzystanie systemów uruchomieniowych mikrokontrolerów w celu tworzenia efektywnych aplikacji •znajomość zagadnień– podstawy teorii sterowania i regulacji
  • znajomość zagadnień dot. wykorzystania komputera w charakterze urządzenia sterującego, czyli komputerowych systemów sterowania
  • znajomość podstawowych wiadomości z zakresu oprogramowania komputerowych systemów sterowania znajomość zasad projektowania niezawodnych, komputerowych systemów sterujących zgodnych z normami europejskim znajomość możliwości zastosowań systemów wbudowanych kompetencje 

Kompetencje zielone

ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi

(posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko.

utrzymywać systemy sterujące nawadnianiem – potrafi zaprojektować i zaimplementować (zaprogramować) prosty system sterowania nawadnianiem

Materiały pomocnicze dla uczestników

Forma elektroniczna materiałów zawiera:

  • Materiały teoretycznie – w formie prezentacji
  • Materiały praktyczne(instrukcje ćwiczeniowe, przykładowe kody źródłowe do instrukcji, rozwiązania zadań w postaci kodów źródłowych

Materiały elektroniczne w postaci: plików PDF – w zakresie instrukcji ćwiczeniowych oraz materiałów teoretycznych, pliki tekstowe (kody źródłowe) dla instrukcji ćwiczeniowych oraz rozwiązania 

Forma sprawdzania wiedzy

Bilans kompetencji realizowany w formie testu jednokrotnego wyboru. 

Informacje dodatkowe

Zielone” kompetencje:

  • przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych); •instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu we właściwych miejscach); 
  • ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko)

Kompetencje cyfrowe:- wiedza/ zagadnienia dot. sieci komp. i ich zastosowanie. Kompetencje-obszary DOGCOMP: 5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych 5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów 5.3 Twórcze wykorzystywanie technologii cyfrowych obszar DIGCOMP 3.4

Każde z szkoleń zaproponowanych w BCU obejmuje również umiejętności cyfrowe oraz

„zielone” zielone (związane z tzw. zieloną transformacją)

„Zielone” kompetencje:

  • przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w sposób ciągły w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych); 
  • instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu, takie jak papier tekturowy, szklane butelki i odzież we właściwych miejscach); 
  • ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko.
  •  przestrzeganie przepisów prawa i norm w zakresie ochrony środowiska oceniać wpływ osobistych zachowań na środowisko zasady bezpieczeństwa ICT)kompetencje cyfrowe
  • wiedza i umiejętności dot. wykorzystania systemów mikrokomputerowych do sterowania urządzeniami, obiektami i procesami umiejętności programowania wybranych typów sterowników oraz wykorzystanie systemów uruchomieniowych mikrokontrolerów w celu tworzenia efektywnych aplikacji
  • znajomość zagadnień– podstawy teorii sterowania i regulacji
  • znajomość zagadnień dot. wykorzystania komputera w charakterze urządzenia sterującego, czyli komputerowych systemów sterowania •znajomość podstawowych wiadomości z zakresu oprogramowania komputerowych systemów sterowania znajomość zasad projektowania niezawodnych, komputerowych systemów sterujących zgodnych z normami europejskim znajomość możliwości zastosowań systemów wbudowanych kompetencje DIGCOMP: 3.4

Programowanie:

  • planowanie i opracowanie instrukcji (założeń) do systemu komputerowego
  • rozwiązanie problemu lub wykonanie zadania za pomocą systemu komputerowego

uwzględnić:  Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych https://www.digcomp.pl/

uwzględnić: Załącznik 4. Wykaz przykładowych zielonych umiejętności, opracowany przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO w ramach Konkursu Utworzenie i wsparcie

funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs) – konkurs uzupełniając

Zainteresowany?
Zapisz się na szkolenie!

    Wyślij wiadomość