Programowanie systemów wbudowanych – sw 15
Szkolenie organizowane jest przez Uniwersytet Zielonogórski, w którym mogą wziąć udział zarówno uczniowie jak i studenci.
Program Szkolenia – wersja wstępna
Kod Szkolenia | SW_15 |
Nazwa Szkolenia | Programowanie systemów wbudowanych |
Organizator Szkolenia | Uniwersytet Zielonogórski |
Cele Szkolenia | Wzrost kompetencji cyfrowych oraz zielonych w obszarze systemów wbudowanych. |
Wymagania wstępne | Uczestnik szkolenia ma wiedzę podstawową z programowania |
Adresaci szkolenia | Uczniowie i studenci |
Forma Realizacji Szkolenia | Stacjonarna z wykorzystaniem sprzętu laboratoryjnego: komputery PC z oprogramowaniem (np. Arduino IDE) oraz mikrokomputery np. Arduino, Arduino Education Starter Kit AKX00023 |
Metody Szkoleniowe | Wykład konwencjonalny Ćwiczenia laboratoryjne |
Wymiar Godzin | Liczba godzin dydaktycznych: 15 jedna jednostka dydaktyczna (godzina szkoleniowa) ma wymiar czasowy 45 minut |
Zakres merytoryczny szkolenia
- Wprowadzenie do systemów wbudowanych, rodzaje i zastosowanie systemów wbudowanych
- Definicja systemów wbudowanych
- Przykłady zastosowań: elektronika konsumencka, samochody, sprzęt medyczny, urządzenia IoT
- Charakterystyczne cechy systemów wbudowanych: specjalizacja, niezawodność, czas rzeczywisty
- Środowisko deweloperskie w zakresie systemów wbudowanych
- Rodzaje narzędzi programistycznych
- Konfiguracja środowiska programistycznego
- Debugowanie i testowanie aplikacji wbudowanych
- Architektura systemów wbudowanych
- Procesory mikrokontrolerów i mikroprocesorów
- Hierarchia pamięci w systemach wbudowanych
- Architektury jednoprocesorowe i wieloprocesorowe
- Interfejsy, protokoły w systemach wbudowanych
- rodzaje interfejsów: UART, SPI, I2C
- Protokoły komunikacyjne: MQTT, CoAP, HTTP
- Zastosowanie interfejsów i protokołów w praktyce
- Integracja z sensorami i aktuatorami
- Typy sensorów: czujniki temperatury, akcelerometry, czujniki światła
- Rodzaje aktuatorów: silniki, diody LED, głośniki
- Programowanie obsługi sensorów i aktuatorów
- Systemy wbudowane w Internecie Rzeczy
- Pojęcie Internetu Rzeczy (IoT)
- Komunikacja między urządzeniami IoT
- Bezpieczeństwo i prywatność w systemach IoT
Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:
- Zapoznanie ze środowiskiem deweloperskim
- Instalacja i konfiguracja narzędzi programistycznych
- Tworzenie projektu i struktury plików
- Narzędzia środowiska deweloperskiego, kompilowanie programów
- Implementacja podstawowych algorytmów, zapoznanie z szkieletem oprogramowania
- Tworzenie prostych programów sterujących
- Korzystanie z bibliotek i modułów
- Komunikacja na przykładzie interfejsu szeregowego
- Programowanie komunikacji UART
- Przesyłanie danych między urządzeniami
- Integracja z przetwornikami cyfrowymi
- Obsługa konwersji analogowo-cyfrowej (ADC)
- Przetwarzanie i interpretacja danych pomiarowych
- Integracja z czujnikami analogowymi / cyfrowymi
- Programowanie obsługi różnych rodzajów czujników
- Kalibracja i filtrowanie danych z czujników
- Integracja z elementami wyjściowymi, aktuatorami
- Sterowanie silnikami, diodami LED, głośnikami
- Reakcja na zmiany warunków środowiskowych
- Implementacja prostych algorytmów sterowania
- Programowanie obsługi różnych rodzajów czujników
Podział na bloki godzinowe
Wskazać zakres merytoryczny w podziale na bloki 5 godzinne i na bloki 7/8 godzin. Należy wskazań inne uwarunkowania związane z podziałem na bloki (jeśli występują).
Wyposażenie
Komputer SBC z wyposażeniem w postaci: modułów połączeniowych (prototypowych) jak płytki stykowe, okablowania do połączeń, czujniki cyfrowe i/lub analogowe, wyświetlacze, silniki (np. krokowe, serwonapędy itp.)
Kompetencje cyfrowe
- wiedza i umiejętności dot. wykorzystania systemów mikrokomputerowych do sterowania urządzeniami, obiektami i procesami umiejętności programowania wybranych typów sterowników oraz wykorzystanie systemów uruchomieniowych mikrokontrolerów w celu tworzenia efektywnych aplikacji •znajomość zagadnień– podstawy teorii sterowania i regulacji
- znajomość zagadnień dot. wykorzystania komputera w charakterze urządzenia sterującego, czyli komputerowych systemów sterowania
- znajomość podstawowych wiadomości z zakresu oprogramowania komputerowych systemów sterowania znajomość zasad projektowania niezawodnych, komputerowych systemów sterujących zgodnych z normami europejskim znajomość możliwości zastosowań systemów wbudowanych kompetencje
Kompetencje zielone
ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi
(posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko.
utrzymywać systemy sterujące nawadnianiem – potrafi zaprojektować i zaimplementować (zaprogramować) prosty system sterowania nawadnianiem
Materiały pomocnicze dla uczestników
Forma elektroniczna materiałów zawiera:
- Materiały teoretycznie – w formie prezentacji
- Materiały praktyczne(instrukcje ćwiczeniowe, przykładowe kody źródłowe do instrukcji, rozwiązania zadań w postaci kodów źródłowych
Materiały elektroniczne w postaci: plików PDF – w zakresie instrukcji ćwiczeniowych oraz materiałów teoretycznych, pliki tekstowe (kody źródłowe) dla instrukcji ćwiczeniowych oraz rozwiązania
Forma sprawdzania wiedzy
Bilans kompetencji realizowany w formie testu jednokrotnego wyboru.
Informacje dodatkowe
Zielone” kompetencje:
- przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych); •instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu we właściwych miejscach);
- ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko)
Kompetencje cyfrowe:- wiedza/ zagadnienia dot. sieci komp. i ich zastosowanie. Kompetencje-obszary DOGCOMP: 5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych 5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów 5.3 Twórcze wykorzystywanie technologii cyfrowych obszar DIGCOMP 3.4
Każde z szkoleń zaproponowanych w BCU obejmuje również umiejętności cyfrowe oraz
„zielone” zielone (związane z tzw. zieloną transformacją)
„Zielone” kompetencje:
- przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w sposób ciągły w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych);
- instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu, takie jak papier tekturowy, szklane butelki i odzież we właściwych miejscach);
- ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko.
- przestrzeganie przepisów prawa i norm w zakresie ochrony środowiska oceniać wpływ osobistych zachowań na środowisko zasady bezpieczeństwa ICT)kompetencje cyfrowe
- wiedza i umiejętności dot. wykorzystania systemów mikrokomputerowych do sterowania urządzeniami, obiektami i procesami umiejętności programowania wybranych typów sterowników oraz wykorzystanie systemów uruchomieniowych mikrokontrolerów w celu tworzenia efektywnych aplikacji
- znajomość zagadnień– podstawy teorii sterowania i regulacji
- znajomość zagadnień dot. wykorzystania komputera w charakterze urządzenia sterującego, czyli komputerowych systemów sterowania •znajomość podstawowych wiadomości z zakresu oprogramowania komputerowych systemów sterowania znajomość zasad projektowania niezawodnych, komputerowych systemów sterujących zgodnych z normami europejskim znajomość możliwości zastosowań systemów wbudowanych kompetencje DIGCOMP: 3.4
Programowanie:
- planowanie i opracowanie instrukcji (założeń) do systemu komputerowego
- rozwiązanie problemu lub wykonanie zadania za pomocą systemu komputerowego
uwzględnić: Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych https://www.digcomp.pl/
uwzględnić: Załącznik 4. Wykaz przykładowych zielonych umiejętności, opracowany przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO w ramach Konkursu Utworzenie i wsparcie
funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs) – konkurs uzupełniając