Maj 2024

Certyfikat umiejętności komputerowych – poziom podstawowy

Kod szkoleniaCUK-D120
Nazwa szkoleniaCertyfikat umiejętności komputerowych – poziom podstawowy
Organizator szkoleniaPolskie Towarzystwo Informatyczne (PTI)
Cele szkoleniaWzrost kompetencji cyfrowych oraz zielonych w obszarze umiejętności komputerowych. 
Wymagania wstępneUczestnik szkolenia ma wiedzę podstawową z obsługi komputerów
Adresaci szkoleniaOsoby dorosłe
Forma realizacji szkoleniaStacjonarna
Metody szkolenioweĆwiczenia laboratoryjne poprzedzone wprowadzeniem teoretycznym
Wymiar godzinLiczba godzin: 120
Jedna jednostka dydaktyczna (godzina szkoleniowa) ma wymiar czasowy 45 minut

Zakres merytoryczny szkolenia

Szkolenie, w kierunku uzyskania kwalifikacji CUK-pp (PTI-ICDL), składa się z 4 modułów tematycznych:

  • Podstawy pracy z komputerem (moduł B1);
  • Podstawy pracy w sieci (moduł B2);
  • Przetwarzanie tekstów (moduł B3);
  • Arkusze kalkulacyjne (moduł B4).

Moduł B1. Podstawy pracy z komputerem

  1. Komputery i sprzęt
    1. Wprowadzenie do rozwiązań ICT
    2. Oprogramowanie i licencjonowanie
    3. Uruchamianie, zamykanie
  2. Pulpit, ikony, ustawienia 
    1. Pulpit i ikony
    2. Korzystanie z okien
    3. Narzędzia i ustawienia
  3. Efekty pracy
    1. Praca z tekstem
    2. Drukowanie
  4. Zarządzanie plikami
    1. Pliki i foldery 
    2. Organizacja plików i folderów 
    3. Przechowywanie i kompresja 
  5. Sieci
    1. Dostęp do sieci 
  6. Bezpieczeństwo i higiena 
    1. Ochrona danych i urządzeń 
    2. Złośliwe oprogramowanie 
    3. Zdrowie i ochrona środowiska 
  7. Programowanie
    1. Sterowanie działaniem oprogramowania.
    2. Publikacja treści w Internecie 

Moduł B2. Podstawy pracy w sieci

  1. Podstawy przeglądania Internetu
    1. Podstawowe pojęcia 
    2. Zabezpieczenia i bezpieczeństwo 
  2. Przeglądanie Internetu 
    1. Korzystanie z przeglądarek 
    2. Narzędzia i ustawienia 
    3. Zakładki 
    4. Drukowanie z Internetu 
  3. Informacje uzyskane z Internetu 
    1. Wyszukiwanie 
    2. Krytyczna ocena treści 
    3. Prawo autorskie, ochrona danych 
  4. Pojęcia związane z komunikacją 
    1. Komunikacja online 
    2. Narzędzia komunikacyjne 
    3. Poczta elektroniczna- podstawowe pojęcia 
    4. Portale społecznościowe
  5. Korzystanie z poczty elektronicznej 
    1. Wysyłanie poczty 
    2. Odbieranie poczty 
    3. Narzędzia i ustawienia 
    4. Organizacja poczty 
    5. Używanie kalendarza 

Moduł B3. Przetwarzanie tekstów

  1. Praca z aplikacją 
    1. Praca z dokumentami 
    2. Zwiększenie wydajności pracy 
  2. Tworzenie dokumentu 
    1. Wprowadzanie tekstu 
    2. Zaznaczanie, edycja tekstu 
  3. Formatowanie 
    1. Tekst 
    2. Akapity 
    3. Style 
  4. Obiekty 
    1. Tworzenie tabel 
    2. Formatowanie tabeli 
    3. Obiekty graficzne 
  5. Korespondencja seryjna 
    1. Przygotowanie korespondencji seryjnej 
    2. Wydruki korespondencji seryjnej 
  6. Przygotowanie wy-druków 
    1. Ustawienia 
    2. Sprawdzenie dokumentu i drukowanie 

Moduł B4. Arkusze kalkulacyjne

  1. Użycie aplikacji 
    1. Praca z arkuszami kalkulacyjnymi 
    2. Udoskonalanie jakości i wydajności pracy 
  2. Tworzenie dokumentu 
    1. Wprowadzanie, zaznaczanie danych 
    2. Edycja, sortowanie 
    3. Kopiowanie, przesuwanie, usuwanie 
  3. Zarządzanie arkuszami 
    1. Wiersze i kolumny 
    2. Arkusze 
  4. Reguły i funkcje 
    1. Reguły arytmetyczne 
    2. Funkcje 
  5. Formatowanie 
    1. Liczby/daty 
    2. Zawartości komórek 
    3. Formatowanie tabeli 
  6. Wykresy 
    1. Tworzenie wykresów 
    2. Edycja wykresów 
  7. Formatowanie arkusza 
    1. Ustawienia 
    2. Sprawdzanie i drukowanie 

Podział na bloki godzinowe

Każdy moduł realizowany jest w ciągu 30 godzin. Moduły składają się z dwóch bloków 15-godzinnych podzielony na sesje 8- i 7-godzinne. 

Wyposażenie

Komputery PC z zainstalowanym oprogramowaniem (np. pakiet biurowy) wraz z osprzętem

Kompetencje cyfrowe

  • rozwiązanie problemu lub wykonanie zadania za pomocą systemu komputerowego (DIGCOMP 5.1 – Rozwiązywanie problemów technicznych);
  • znajomość podstawowych wiadomości z zakresu oprogramowania komputerowych (DIGCOMP 3.4 – Programowanie);
  • zasady bezpieczeństwa rozwiązań ICT;
  • wiedza/ zagadnienia dot. sieci komp. i ich zastosowanie (DIGCOMP 5.2 – Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów). 

Kompetencje zielone

  • ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko).
  • przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w sposób ciągły w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych);
  • wpływ osobistych zachowań na środowisko.

Materiały pomocnicze dla uczestników

Forma elektroniczna materiałów zawiera:

  • Materiały teoretyczne – w formie prezentacji;
  • Materiały praktyczne: 
    • Instrukcje ćwiczeniowe; 
    • Przykładowe kody źródłowe do instrukcji;
    • Rozwiązania zadań w postaci kodów źródłowych.

Materiały elektroniczne w postaci: plików PDF – w zakresie instrukcji ćwiczeniowych oraz materiałów teoretycznych, pliki tekstowe (kody źródłowe) dla instrukcji ćwiczeniowych oraz przykładowe rozwiązania.

Forma sprawzdania wiedzy

Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się przez egzaminy zdawane na komputerze.

Informacje dodatkowe

Na czym polega egzamin CUK-pp (PTI-ICDL):

  • Trzeba zdać 4 egzaminy, żeby uzyskać kwalifikację CUK-pp. 
  • Egzaminy przeprowadzane są przez certyfikowanych egzaminatorów, w akredytowanych laboratoriach, zgodnie z procedurami PTI.
  • Dla każdego z 4 zestawów jest odrębny egzamin i składa się z 32 pytań i zadań dla każdego z nich.
  • Dla każdego z modułów B1 i B2 jest 16 zadań i pytań. Dla modułów B3 i B4 jest 16 zadań praktycznych.
  • Dla każdego egzaminu istnieje 8 różnych zbiorów pytań i zadań.
  • Rozkład pytań i zadań jest równomierny do poszczególnych umiejętności z każdego z zestawów efektów uczenia się.
  • Zaliczony jest każdy egzamin, w którym poprawna jest 75% możliwych do uzyskania punktów.
  • Kandydat ma 45 minut na wykonanie zadań składających się na każdy moduł egzaminacyjny.
  • Ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych jest możliwość przedłużenia przez egzaminatora czasu trwania egzaminu oraz możliwość zdawania egzaminów w specjalnych laboratoriach, przystosowanych dla osób niewidomych i słabowidzących.

Informacje dodatkowe (w tym założenia z wniosku projektowego)

Każde ze szkoleń zaproponowanych w BCU obejmuje również umiejętności cyfrowe oraz „zielone” (związane z tzw. zieloną transformacją).

„Zielone” kompetencje:

  • przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów (ocenianie i identyfikowanie szans skuteczniejszego wykorzystywania zasobów w sposób ciągły w celu zmniejszenia ilości odpadów komunalnych); 
  • instalowanie pojemników do recyklingu (zadbać o instalację pojemników na odpady nadające się do recyklingu, takie jak papier tekturowy, szklane butelki i odzież we właściwych miejscach); 
  • ochrona środowiska naturalnego przed szkodami związanymi z technologiami cyfrowymi (posiadanie świadomości wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystania na środowisko;
  • przestrzeganie przepisów prawa i norm w zakresie ochrony środowiska oceniać;
  • wpływ osobistych zachowań na środowisko. 

Kompetencje cyfrowe: 

  • wiedza i umiejętności dot. wykorzystania systemów mikrokomputerowych do sterowania urządzeniami, obiektami i procesami umiejętności programowania wybranych typów sterowników oraz wykorzystanie systemów uruchomieniowych mikrokontrolerów w celu tworzenia efektywnych aplikacji 
  • znajomość zagadnień– podstawy teorii sterowania i regulacji • znajomość zagadnień dot. wykorzystania komputera w charakterze urządzenia sterującego, czyli komputerowych systemów sterowania 
  • znajomość podstawowych wiadomości z zakresu oprogramowania komputerowych systemów sterowania znajomość zasad projektowania niezawodnych, komputerowych systemów sterujących zgodnych z normami europejskim znajomość możliwości zastosowań systemów wbudowanych kompetencje (DIGCOMP 3.4 – Programowanie)
  • planowanie i opracowanie instrukcji (założeń) do systemu komputerowego 
  • rozwiązanie problemu lub wykonanie zadania za pomocą systemu komputerowego
  • zasady bezpieczeństwa rozwiązań ICT
  • wiedza/ zagadnienia dot. sieci komp. i ich zastosowanie. 
  • DIGCOMP 5.1 – Rozwiązywanie problemów technicznych; 
  • DIGCOMP 5.2 – Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów; 
  • DIGCOMP 5.3 – Twórcze wykorzystywanie technologii cyfrowych; 
  • DIGCOMP 3.4 – Programowanie.

Szczegółowy dotyczące szkolenia (moduł B1 – uzyskiwane kompetencje).

  1. Komputery i sprzęt
    1. ICT
      1. Wyjaśnia pojęcie Technologia Informacyjna i Komunikacyjna (ICT).
      2. Rozróżnia sposoby wykorzystania Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej: usługi internetowe, technologia mobilna, oprogramowanie biurowe.
    2. Sprzęt
      1. Wyjaśnia pojęcie sprzęt komputerowy (hardware). Rozróżnia różne typy komputerów: stacjonarne, laptopy, tablety. Rozróżnia podstawowe rodzaje urządzeń komputerowych: smartfony, odtwarzacze muzyki, fotograficzne aparaty cyfrowe.
      2. Wyjaśnia pojęcia: procesor, pamięć RAM, dysk. Wyjaśnia znaczenie tych elementów podczas użytkowania komputera oraz urządzeń komputerowych.
      3. Rozróżnia podstawowe typy zintegrowanych oraz zewnętrznych urządzeń: drukarki, ekrany, monitory, skanery, klawiatury, myszki/touch pady, kamery internetowe, głośniki, mikrofony, stacje dokujące.
      4. Rozróżnia porty wejścia i wyjścia: USB, HDMI.
    3. Oprogramowanie i licencjonowanie
      1. Wyjaśnia pojęcie oprogramowanie (software). Rozróżnia podstawowe typy oprogramowania, takie jak: systemy operacyjne, aplikacje. Wyjaśnia, że oprogramowanie może być instalowane lokalnie oraz dostępne online.
      2. Wyjaśnia pojęcie system operacyjny i rozróżnia popularne systemy operacyjne, dedykowane dla komputerów oraz urządzeń komputerowych.
      3. Rozróżnia podstawowe typy aplikacji: biurowe, komunikacyjne, multimedialne, do obsługi portali społecznościowych, do projektowania oraz dedykowanych dla urządzeń mobilnych.
      4. Wyjaśnia pojęcie Umowy Licencyjnej Użytkownika Końcowego (EULA). Uzasadnia potrzebę posiadania legalnego oprogramowania.
      5. Rozróżnia typy licencji oprogramowania takie jak: prawnie zastrzeżone/zamknięte (proprietary), testowe (trial version), shareware, freeware, open source.
    4. Uruchamianie, zamykanie
      1. Uruchamia komputer i bezpiecznie loguje się przy użyciu nazwy użytkownika oraz hasła.
      2. Wylogowuje się, zamyka system i ponownie uruchamia komputer przy użyciu odpowiednich procedur.
  2. Pulpit, ikony, ustawienia 
    1. Pulpit i ikony
      1. Charakteryzuje funkcjonalność pulpitu i paska zadań.
      2. Rozróżnia popularne ikony, takie jak: pliki, foldery, aplikacje, drukarki, dyski, skróty, kosz. 
      3. Wybiera ikony i zmienia miejsca ich położenia.
      4. Tworzy skróty, zmienia ich nazwy, przenosi i usuwa skróty.
    2. Korzystanie z okien
      1. Rozróżnia części okien: pasek tytułu, pasek menu, pasek narzędzi, wstążka, pasek stanu i pasek przewijania.
      2. Otwiera okna, minimalizuje je, maksymalizuje, przywraca, zmienia ich rozmiar, przesuwa i zamyka.
      3. Przełącza się z jednego okna na drugie.
    3. Narzędzia i ustawienia
      1. Korzysta z dostępnych funkcji pomocy.
      2. Odczytuje podstawowe informacje o systemie operacyjnym: nazwa, wersja, ilość zainstalowanej pamięci RAM.
      3. Zmienia ustawienia konfiguracji: daty i czasu, głośności, tła, rozdzielczości ekranu.
      4. Zmienia, dodaje i usuwa język klawiatury. Zmienia domyślny język klawiatury.
      5. Zamyka nieodpowiadającą (zawieszoną) aplikację.
      6. Instaluje i odinstalowuje aplikacje.
      7. Podłącza do komputera różne urządzenia (pamięć USB, cyfrowy aparat fotograficzny, odtwarzacz muzyki). Odłącza urządzenie z zastosowaniem odpowiedniej procedury.
      8. Dokonuje zrzutu pełnego ekranu i aktywnego okna.
  3. Efekty pracy
    1. Praca z tekstem
      1. Otwiera i zamyka aplikację do przetwarzania tekstu. Otwiera i zamyka pliki.
      2. Wprowadza tekst do dokumentu.
      3. Kopiuje, przenosi tekst wewnątrz dokumentu i pomiędzy otwartymi dokumentami. Wkleja zrzut ekranu do dokumentu.
      4. Zapisuje dokumenty i nadaje im nazwy.
    2. Drukowanie
      1. Instaluje i odinstalowuje drukarkę. Drukuje stronę testową.
      2. Ustawia domyślną drukarkę z listy drukarek zainstalowanych w systemie. 
      3. Drukuje dokument z aplikacji do przetwarzania tekstów. 
      4. Przegląda, wstrzymuje, wznawia i anuluje zadanie druku.
  4. Zarządzanie plikami
    1. Pliki i foldery 
      1. Wyjaśnia hierarchiczny schemat organizacji dysków, folderów i plików przez system operacyjny. Przełącza się po-między dyskami, folderami, podfolderami i plikami. 
      2. Wyświetla właściwości plików i folderów: nazwa, rozmiar i lokalizacja. 
      3. Zmienia widok wyświetlania plików i folderów: kafelki, ikony, lista, szczegóły. 
      4. Rozróżnia popularne rodzaje plików: tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje, pdf, obrazy, dźwiękowe, wideo, archiwum, wykonywalne. 
      5. Otwiera plik, folder, dysk. 
      6. Wyjaśnia podstawowe zasady nazewnictwa plików: używanie nazewnictwa pozwalającego na łatwe wyszukanie i przechowanie pliku lub folderu. 
      7. Tworzy foldery. 
      8. Zmienia nazwę pliku i folderu. 
      9. Wyszukuje pliki według: nazwy (całej lub jej części) z zastosowaniem wieloznaczników, zawartości i daty modyfikacji. 
      10. Przegląda listę ostatnio używanych plików. 
    2. Organizacja plików i folderów  
      1. Zaznacza pliki i foldery pojedynczo oraz grupami. 
      2. Sortuje pliki w sposób malejący lub rosnący według: nazwy, rozmiaru, typu oraz daty modyfikacji. 
      3. Kopiuje i przenosi pliki oraz foldery pomiędzy folderami i dyskami. 
      4. Usuwa pliki i foldery (przenosi je do kosza) oraz przywraca do poprzedniej lokalizacji. 
      5. Opróżnia kosz. 
    3. Przechowywanie i kompresja 
      1. Rozróżnia podstawowe typy urządzeń do przechowywania danych: wewnętrzny dysk twardy, zewnętrzy dysk twardy, dysk sieciowy, płyta CD, Płyta DVD, płyta Bluray, pamięć USB, karta pamięci, dysk dostępny przez Internet (online). 
      2. Określa rozmiar plików i folderów, rozróżnia jednostki miary pojemności: kB, MB, GB, TB. 
      3. Określa ilość wolnego miejsca na nośniku. 
      4. Wyjaśnia cel kompresji plików i folderów. 
      5. Kompresuje pliki i foldery. 
      6. Rozpakowuje skompresowane pliki i foldery do konkretnego miejsca na dysku. 
  5. Sieci
    1. Pojęcia związane z siecią 
      1. Wyjaśnia pojęcie sieci. Wyjaśnia cel tworzenia sieci: współdzielenie zasobów, bezpieczny dostęp do danych i urządzeń. 
      2. Wyjaśnia pojęcie Internet. Rozróżnia podstawowe zastosowania Internetu: WWW, połączenia głosowe (VoIP), poczta elektroniczna (e-mail), komunikacja w czasie rzeczywistym (Instant Messaging). 
      3. Wyjaśnia pojęcia: Intranet i VPN oraz możliwości ich zastosowania. 
      4. Wyjaśnia pojęcie prędkości transmisji i zasad jej pomiaru: bity na sekundę (bps), kilobity na sekundę (kbps), megabity na sekundę (mbps), gigabity na sekundę (gbps). 
      5. Wyjaśnia procesy ściągania z sieci (download) i wysyłania do sieci (upload). 
    2. Dostęp do sieci 
      1. Wyjaśnia sposoby podłączenia się do Internetu: linia telefoniczna, telefon komórkowy, kabel, sieć bezprzewodowa (wi-fi), wimax, łączność satelitarna. 
      2. Wyjaśnia pojęcie Dostawcy Usług Internetowych (Internet Service Provider – ISP). Wyjaśnia, co trzeba rozważyć podczas wyboru opcji podłączenia się do Internetu: prędkość ściągania, prędkość i limit wysyłania, koszt. 
      3. Rozpoznaje status sieci bezprzewodowej: zabezpieczona, otwarta. 
      4. Podłącza się do sieci bezprzewodowej. 
  6. Bezpieczeństwo i higiena 
    1. Ochrona danych i urządzeń 
      1. Wyjaśnia zasady ustalania bezpiecznego hasła: odpowiednia długość, użycie odpowiednich znaków, częsta zmiana i nieudostępnienie innym. 
      2. Wyjaśnia pojęcie zapory (firewall) i celu stosowania. 
      3. Uzasadnia potrzebę archiwizacji danych na zewnętrznych nośnikach. 
      4. Uzasadnia potrzebę regularnego uaktualniania oprogramowania takiego jak: antywirus, aplikacje, system operacyjny. 
    2. Złośliwe oprogramowanie 
      1. Wyjaśnia pojęcie złośliwego oprogramowania. Rozróżnia typy złośliwego oprogramowania: wirus, robak, Trojan, program szpiegujący. 
      2. Wyjaśnia jakie zagrożenia dla komputera lub innych urządzeń komputerowych niesie złośliwe oprogramowanie. 
      3. Wykorzystuje oprogramowanie antywirusowe do skanowania komputera. 
    3. Zdrowie i ochrona środowiska 
      1. Wyjaśnia zasady prawidłowego użytkowania komputerów i urządzeń komputerowych pod względem zdrowia użytkownika: regularne przerwy, odpowiednie oświetlenie i postawa ciała. 
      2. Wyjaśnia zasady oszczędzania energii podczas używania komputera i urządzeń komputerowych: wyłączanie, dostosowanie automatycznego wyłączania, ustawianie odpowiedniego podświetlenia ekranu, dostosowanie ustawień „zasypiania”. 
      3. Uzasadnia potrzebę recyklingu w od-niesieniu do: baterii, wkładów z tuszami do drukarek oraz papieru. 
      4. Charakteryzuje ułatwienia dla niepełnosprawnych w użytkowaniu komputera: systemy rozpoznawania głosu, oprogramowanie czytające z ekranu, powiększanie ekranu (lupa), klawiatura ekranowa, zwiększanie kontrastu. 
  7. Programowanie
    1. Sterowanie działaniem oprogramowania.
      1. Konfiguruje cechy oprogramowania biurowego i użytkowego. 
      2. Steruje ustawieniami przeglądarek internetowych i programów komunikacyjnych.
      3. Steruje ustawieniami systemu operacyjnego dla osiągnięcia ergonomii pracy.
      4. Wyjaśnia modułową strukturę systemów serwerów internetowych i potrafi w prostym zakresie modyfikować ich skrypty konfiguracyjne.
    2. Publikacja treści w Internecie 
      1. Wyjaśnia kluczowe zasady i pojęcia związane z tworzeniem stron internetowych. 
      2. Rozpoznaje podstawowe elementy języka znaczników HTML i kaskadowych arkuszy stylów CSS.
      3. Rozpoznaje podstawowe edytory stron www do projektowania i modyfikowania stron internetowych.

Zapisz się na szkolenie!

    Wyślij wiadomość